Friday, December 4, 2009

Saunad ja basseinid

Tere, head ja paremat kõigile!

Tänane lugu on ajendatud eelmise postituse kommentaaridest, kus Kristi küsis, miks saunad erladi on, et tahaks koos elukaaslasega sauanasid nautida? Teine kommentaar oli Kadrilt, kes sattus ilma riieteta keskkonda, kus olid inimesed mõlemast soost ja riietega. Sellega avame väga põneva teema - " käitumine saunades ja basseinides ".

Spaades olevate saunade reeglid on erinevad piirkonniti, meie kuulume Põhjamaade käitumismudeli alla - mehed ja naised eraldi.
Saksamaa, Austria, Beneluxi maad, ka Põhja-Itaalia, aga kuulub teistsugusesse kultuuri - saun on mõlemale soole ühine ja te peate ennast sorgus vuntsidega saksa meeste rõõmuks paljaks kiskuma. Pole võimalust ka, et te seal ujumisriietega istute, isegi rätikut ei tohi ümber panna, teenindaja tuleb ja teeb teile selgeks, et see ei ole lubatud.

No mis teha, kultuurid on erinevad. Ühes asjas aga oleme me väga kehva saunakultuuriga. Saunas käiakse tegelikult alasti, mitte supelriietega, meil on see nii ja naa. GOSPA's on sellepärast saunad eraldi, et me eeldasime et inimesed käivad saunas alasti, kuna see on hügieeniline. Teine eeldus oli, et inimesed tunnevad ennast alasti paremini, kui teine sugupool ei viibi nendega samas ruumis. Suurem osa seda ka teeb ja saab aru, aga on üksikuid, kes ronivad riietega lavale. Miks ei ole soovitav ujumisriietega sauna minna? Ei ole hügieeniline ( jääkained jäävad riietesse ), nahk ei saa vabalt hingata jne. Me ei ole pannud sinna korravalvuriks teenindajat, kes seisaks ja selgitaks, kuidas saunas käituda ja kontrolliks, et inimesed õieti käituks. Nendes maades, kus saunad on unisex, on selline "saunavanem", kes käib ja korraldab, kamandab teid riidest lahti ja vaatab, et te kõva häälega ei lobise.

Selles Meritoni spaas, kus Kadri sattus piinlikusse olukorda on 3 sauna mõeldud ühiskasutuseks ja 1 on ainult meestele. Nendes ühiskasutusega saunades istuvad inimesed riietes. Tõusevad sealt higistena püsti, loputavad näo dushi all üle ja marsivad basseini ennast jahutama. No mis tunne tekib, kui teate, et nende ujumisriietesse imbunud jääkained satuvad basseini, nagu oleks keegi pangega higi kallanud ???

Rahustuseks pean ütlema, et kaasaegsed basseini puhastuseadmed on väga võimekad. Muide, kui te tunnete spaas kloori lõhna, siis on selle põhjuseks see, et vesi on must ja süsteem reguleerib selle puhtust. Päris lõhnavaba ei ole üski spaa, aga kui lõhn on väga intensiivne, siis on sealt basseinidest läbi käinud palju inimesi, kes ei ole olnud kõige puhtamad.

Basseinidega on samad lood, see eeldab teatud reeglitest kinni pidamist. Kõige suurem reegel, mille vastu eksitakse on see, et lapsed hüppavad basseini äärest vette. GOSPA viga on siin selles, et ollakse liiga tolerantsed, tegelikult vajab see olukord nulltolerantsi, aga me ei suuda kasvatada ümber lapsevanemaid, kes ise last korrale ei kutsu, kui teenindaja seda teeb, siis ründab selline lapsevanem teenindajat. Tegelikult on vettehüppamine võrdselt ohtlik nii vees olevatele, kui vette hüppavatele inimestele. Nii et, lapsevanem paneb oma lapse ohtu.

Tahaks teada teie erinevaid häid ja halbu kogemusi seoses saunade ja basseinidega.

Seniks paluge, et läheks külmaks ja tuleks lund. Esimene vajalik selleks, et viirushaiguste levikut ohjeldada ja teine selleks, et läheks valgemaks.

GOSPA teenindajate nimel,
Tauri Sumberg

12 comments:

Unknown said...

Tere Tauri! Suur tänu, et tegid mulle asja lihtsalt ja loogiliselt selgeks. Usu mind, mul ei tule enam seda küsimust üle huulte. Ja hetkel on tehtud juba broneering uue aasta alguseks Albert Hotelli Riiga. Kindlasti jagan muljeid.

Kadri said...

Njaaa....niisiis peaks peale riietes saunas käimist end pesema, et säiliks puhas vesi ja õhk? Ei tee seda mina ja ei tee paljud :) Ühiskasutuses olevad saunad on reeglina auru-, aroomi- ja soolasaunad, ning need on ju 45C ja mingit erilist higistamisprotsessi seal ei toimu. Soome sauna ei kipu juba sellepärast riietega, et ei taha ise seda kuivama hakkava trikoo kloorikat sisse hingata.
Naiivne on arvata, et basseini vesi oleks puhas, kui kõik end saunast tulles peseks. Näiteks Pärnu Terviseparadiis, seal ei ole ühtegi sauna ühiskasutuses, kuid halvematel juhtudel on vesi nii must(puhastusaine mõju nii tugev) et vee silma sattudes võtab silmanägemise ära. Ja näiteks Grand Rose SPAs on kuumavee bassein, mis peaks igasuguse mustuse enda pikemal leotamisel lahti võtma. Usun, et see oli 40C.
Nii, et puhtusefriigid peavad iga basseini külastuse vahele jätma :)
Mulle ikkagi meeldib, kui on vinge auruga aurusaun, nagu näiteks Aqvas ja sa saad seal istuda ujumisriietega supluse vahepeal. Mõnes kohas on lausa vaja, näiteks Tallinki SPAs, end auru või Türgi sauna soojal kivil soendamas käia, muidu hakkab nii külm, et võtab igasuguse mõnu tunde suplusest ära!
Võibolla ongi viga selles, et ei ole ühtset tava? Ja isegi, kui oleks, on palju toredaid turiste, kes meie tavasi ei pruugi teada :)
Häid ja halbu kogemusi kindlasti on, sest olen tihe spade külaline, aga pigem oleneb kõik inimese enda soovidest ja maitsest :)Ning veekeskuse nime kandvalt asutuselt ootaks rohkem, ning kui hotellil on bassein ja saun, siis ei eeldagi, et ees ootab mitme sauna ja torude, laset- ja mullibasseinidega ujula.

Juc said...

Vaat mina ka ikka ei tahaks, et meil kõik paljalt spades ringi jookseks, ei taha et mind vahitakse ja ei taha teisi ka näha :). Minu kõige vingem spakülastus oli Klafsi tehases näidisspas. See oli kõige põnevamate saunade ja spaatibuutidega sisustatud ja jube ilusti disainitud, käisid ringi ja muudkui avastasid uue nurga taga uusi imesid, journey... Aga miks ma seda räägin on see, et kuigi ma olin kogu selles kompleksis ihuüksi ja teadsin, et keegi sinna ei tule, olin ma seal harjumusest ikkagi ujumisriietega. Eestlane on sakslasest selles suhtes ikka väga erinev. Ja selle sama probleemi peale ütles Klafsi spadisainer, et ega midagi muud ei saagi teha, kui inimesi aegamööda koolitada ja toppida dušše kõikvõimalisse kohtadesse, et inimesed satuksid nende alla võimalikult palju :).

Tauri Sumberg said...

Juc, ma olen ka seal Klafsi tehases käinud :) small world, õigemini väike sauna maailm, vähemalt Euroopas. Seal samal Saksamaal ei saa sa avalikus saunas kunagi midagi selga jätta. Klafsi sales personid on esimesed, kes seda kultuuri propageerivad ja meil oli tuline vaidlus, kui me selgitasime, et katoliiklikus Poolas ei tule unsiex saunade tegemine kõne allagi. Pigem peaks olema nii, et kui on kord, siis on kord. Ma Põhja Itaalias ühes väga hästi disainitud kohas vaatasin huviga pealt, kuidas üks ema oli tütardega saunas. Tütarde vanused olid nii 18 ja 20. Nii, kui see kolmik kuskilt saunast tõusis, tõusis ka 4-5 meest, et neile järgmisesse järgi lonkida ja vot seda oli imelik vaadata. Väga erinevad suhtumised, samas peaks kord olema.

Juc said...

Tauri, tõesti väike (sauna)maailm. Ja mina pidasin sellesama vaidluse maha, kuna Klafsi inimesed püüdsid mulle alguses selgeks teha, kuidas kõik inimesed asjaga kaasa tulevad. No aga ega ikka igal pool ei tule küll. Ja see sinu Itaalia näide... ma ei tahaks nende paljaste neidude nahas olla :) Olenevalt lonkijatest võib selles üks võigas spaelamus saada! Aga puusauna enda eluiga on vist ka oluliselt lühem, kui inimesed seal oma ujumisriietega istuvad, on nii?

Liina said...

Kõige rohkem meeldib mulle antud loo juures kadri aus ülestunnistus, et vat ei pese peale saunaskäiku ennast ja hopp otse basseini. Kusagil oli just juttu, et tegelikult pissib 90% inimestest basseini, aga keegi ei tunnista seda avalikult :-D
Jah, ongi õudselt tüütu iga kord peale sauna jälle dushi alla ja triksi selga rebima hakata, aga kuidas muidu, nii on ja nii jääb.
Kadunukeses City Spas oli ühine aurusaun, aga seal sai õnneks käia nii, et läksid sisse rätikuga ja siis kraamisid rätiku ära. Üheksal juhul kümnest olin ma seal niikuinii üksi...
Aga sealsamas City Spas oli ka armsalt hajameelseid daame, kes peale aurusauna paremale pöörasid ja meeste leilisauna marssisid. Siis sõltus juba mehest, kas too süna võttis või mitte :-)

Viktoria said...

Kõige parem saunakompleks, kus ma käinud olen, oli Leedu väikses linnas Druskininkai. Toona oli ta alles värskelt avatud. Veekeskuse ja saunakeskuse osad on eraldatud, saunakeskusesse pääseb 16. eluaastast. Toona olid kõik mehed-naised koos ja trikoodega, nüüd olen kodulehelt välja lugenud, et tehakse "alasti programme" nt eraldi naistele. Programmid on sellised - et igal täistunnil algavad erinevates saunades erinevad programmid (saunu on kokku erinevaid ca 16-18), kõige ägedam elamus oli minu jaoks vihtlemine, kus soovijaid vihtles saunakeskuse töötaja (väga oskuslik). Sõbranna käis ka meeprogrammiga saunas (mul endal meeallergia), kus saunalised määrisid ennast meega kokku töötaja juhendamisel. Rääkida ei tohtinud saunades, plättudega lavale ronida ka mitte. Pakuti higistamist soodustavat taimeteed, lõõgatuda sai soojadel pinkidel, hammani suurel lamamisalal, madalas muusikaga basseinis. Igal pool olid dušid ja inimesed kasutasid neid meelsasti. Valik oli suur ja veetsime 2 päeva x 4 tundi seal. Mõnus oli jäätuba (hale koopia seallest on grand roses, et mingi jäämasin on seal).
Aga - GOSPA ei ole ju saunakeskus :) (Ehkki saunakeskusest ei ütleks ära :) Jas alati segasauna ei fännaks :). Seega niisama kommentaariks sauna teemal.
Basseinides olen küll korrale palunud GOSPA töötaja rääkida noortele külastajatele, kes lõbutsesid välibassenis, et joogiga otse basseini ikka ei sobi minna.

Anonymous said...

saunas riietega istumine tundub imelik :),rääkimata kloori aurudest.Kodus ei käi keegi ju riietega saunas.Eesti inimene on liialt kompleksides,ihu harida ,olles riides jääb ju midagi poolikuks:).Istusin minagi meritoni aurusaunas paljalt,koos kahe soome pässiga,pigem mõnus oli, kui piinlik.Keha oli vaba ja nii saabki õige spa fiilingu.riietes olles jääb nagu midagi puudu ,asi tundub poolik, nagu ujulas oleks.Spad ja ujulat ei tohiks segamini ajada.Toilas oli vist mingi võimalus alasti spaatada, tuli vist aeg kinni panna õhtusel ajal.Vähem komplekse:)Eesti mees käib tõesti pükstega saunas.

Anonymous said...

no vot pesemise vastu ei ole mul kõige vähematki aga sellist Itaalia-tüüpi jõllitavate meeste vastu küll. Mina lähen spaasse puhkama ja ennast nautima...tahan tunda ennast turvaliselt ja mugavalt. Tegemist ei ole kompleksidega vaid sellega, et minu keha on privaatne ja ei ole jõllitamiseks suurte vuntsidega meestle. Seega ühissaun võib olla ja sinna lähevad need kes seal ennast vabalt tunnevad..teistele peaks olema siiski võimalus oma privaatsusele.

Maire

Anonymous said...

ma kindlasti ei läheks paljalt kusagile võõraste meestega litutama ja ausalt öelda kui isegi tahaks minna, sis tuleks sellest oma mehega suur tüli. loomulikult on saunas paljalt parem, aga see veel ei tähenda, et ma läheks võõraste meestega sinna paljalt. nii et minu jaoks on 3 valikut: eraldi naistesauna paljalt, segasauna riietes või üldse mitte. ja otse loomulikult käiakse sauna ja basseini vahel dushi alt läbi! :)

Unknown said...

tere! ma olen tahtnud ammu seda ettepanekut teha - miks ei võiks spaades ja ka näiteks Gospaas olla eraldi leilisaun kus saaks ka vihelda? Ma kujutan ette et minu sooviga ühineksid paljud saunasõbrad, ilma korraliku kase v. tammevihata jääb asi paljudele poolikuks...

Spaahunt said...

Kel viitsimist samal teemal lugeda ja inglise keel tönkab, siis lehekülgedelt 32-33 leiab artikli "SPA Customs Around the World), kus juttu kultuurilistest erinevustest spaa kontekstis http://www.mygazines.com/title/5466