Friday, February 12, 2010

Hinna ja kvaliteedi suhe.

Minu lapsepõlves oli üks seik, kus ma noore, provintsis töötava pooljuhina sõin ükskord Olümpia II korruse Brasseries. Pidin ilmtingimata arvamust avladama, et minu arust ei olnud desserdi hinna ja kvaliteedi suhe paigas. Avaldasin oma arvamust ka hotelli direktorile, kelleks oli sellel ajal Andres Liinat. Tema soovitas mul kirjutada kiri toitlustusjuhile, kelleks sellel ajal oli Toomas Leis. Avaldasin siis kirjalikult oma arvamust, et kõik oli nagu hästi, aga vot magustoidu hinna/kvaliteedi suhe ei olnud minu arust paigas. Sain Toomaselt vastuse ka - "hinna ja kvaliteedi suhe on emotsionaalne mõiste, kahju et mulle selline emotsioon osaks sai, aga järgmine kord soovitan sul valida söömiseks selline koht, kus hind rohkem taskukohasem on"!

Sain laksu ära, mulle tehti lihtsate vahenditega selgeks, et kui sa kvaliteedist aru ei saa, siis ei maksa plõksida. Olin küll solvunud, et minu "tarkust" miskiks ei peetud, aga eks ma sain ajapikku elukogemust juurde ja õppisin hindama, mis on hea ja mis ei ole seda mitte.

Miks ma seda kõike räägin? See nädal sain info, et üks Eesti turismiportaal ( ausalt ei mäletagi nime), on teinud gallupi, et millised spaad on hinna ja kvaliteedi suhtelt väga head. GOSPA oli lausa viies ja topi eesotsas olid Toila ja Värska spaad. Mitte et mul nüüd tuline kahju oleks, et GOSPA seda gallupit kinni ei pannud, vaid mind pani mõtlema küsijate pinnapealsus. Mida õieti võrreldi? Laeva ja lennukit? Kaske ja kanarbikku?

Lugesin hiljuti ülikoolis tudengitele, oli väga värskendav. Ka selle käigus tuli juttu kvaliteedi mõistest, et mis on kriteeriumid, mille alusel seda mõõdetakse.
Mis tähendab, kui keegi ütleb, et ilm oli soe või kivi oli suur. Kui soe? Kui suur? Kui kvaliteetne? Klassifikaator ( see asi, mis tärne paneb), on ristikestega paberileht, annab aimu ligikaudu füüsilisest tasemest, aga mitte pehmest poolest e. teenindusest ja organisatsiooni kultuurist. Hind on mõõdetav rahas, sellega on lihtne. Vaadates täna seda hinda, mida GOSPA küsib oma toa eest ( no see on nädala lõpus 790.- kahene tuba), tundub hinna ja kvaliteedi suhe mõistlik. Kas teile tundub, et GOSPA küsib liiga palju? Kui jah, siis mis peaks olema teie arust see hind, mis tekitab teis tunde, et küll oli hea hinna/kvaliteedi suhe?

Müügijuttu ka. Naistepäeval maksab tuba ikka 790.- ja naised saavad tasuta näohoolitsuse ja ka vahuveini valatakse. Nii, et head saabuvat rahvusvahelist päeva!


Tauri Sumberg


14 comments:

Liina said...

No kui Toila sai hinna/kvaliteedi suhtes esikohale, siis peab see koht õige odav olema...
Kui nüüd GOSPA-st saadavad emotsioonid ja kvaliteet rahasse konverteerida, siis kardetavasti ei saaks ma enam kunagi sinna majja oma jalga tõsta. Ses suhtes ongi GOSPA minu jaoks (absoluutselt liialdamata või vähimagi pugejaliku toonita) kõige kättesaadavam luksus - koht, kus saadav emotsioon ületab kordades sellele kulutatava raha ja kvaliteet (st hoolitsused, tubades sisalduv) ületab samuti hinda (eriti seda praegust, mis on väga mõistlik ja taskukohane).
Ainult et iga kord, kui käin, on väike värin sees, et kauaks seda rõõmu veel jagub. Mitte ei mõista, kuidas GOSPA end nii vähesega ära elatab.
Hinna ja kvaliteedi suhtest rääkides ei mahu mu pähe, mille pagana eest Rakvere raha küsib? Jäik hinnapoliitika, rämedalt pealetükkiv turundus, horror-stiilis interjöörid (pime, käänuline, lilla) ning mis kõige hullem - toredate teenindajate püüdlused ei pääse selles keskkonnas üldse pildilegi.

Anonymous said...

Mina olen kasutanud vaid Toilas ujula teenust kuna suvitan sealkandis, aga ma pole selle peale tulnudki, et see ka tegelikult ju Spa on :)

soodoma ja gomorra said...

mh, nii palju valadatud tulemus mind näiteks mõjutab, et kui pole toilas või värskas käinud, siis käiks ära.

edasi... oma silm on teadagi kuningas. sealt edasi jääb jõusse ikkagi minu mätas. ja minu edetabel.

Kadri said...

Olen käinud nii Toilas kui Värskas. Viimase SPA pool on minu jaoks olematu, ning üldse kogu maja tekitas kahjuks vanadekodu tunde, va uus veekeskus. Toilas on saunad-termid väga ok aga see maja jälle jättis mulje, et olen Venemaale väga lähedal. Hinna suhtes nimetaks ma neid tõesti odavaimateks, kuid kvaliteedi suhtes jääks nad jälle edetabeli lõppu.
Gospa toahind on hetkel igati mõistlik, eriti arvestades keerulisi aegu. Kuid kui aus olla, siis Gospasse minnes lisandub tiba suurem sõidukulu (praam +500km edasi-tagasi) ning alla 700 õhtusööki ei saa. Ses osas on need Toilad, Värskad ja Tervised jah odavad, pakutakse buffe lõuna- ja õhtusööki, mis on 100eegu ümber ja seal on ka joogid (muidugi mittealkohoolsed :)) sees. Gospa võiks ka teha restorani poolel ehk mingi nädala- või kuupakkumise, ning see roog võiks olla hinnakirjas olevatest soodsam? Samas ma olen siiski nõus kvaliteedi eest maksma, ning erilisi asju ei peagi saama iga nädalalõpp lubada, muidu nad ei olekski enam erilised.

Liina said...

Sõidukulu Tallinnast Toilasse, Värskasse või Kuressaarde tuleb üsna samasse kanti, praamipiletid ehk kergitavad viimast suts kõrgemale.
GOSPA restorani hinnad on mu meelest viimase aastaga küll alla tulnud, samas menüü ise on nutikam ja hästi läbi mõeldud, et kuidas soodsamalt hääd kraami pakkuda. Nii et ma ei julgeks GOSPA köögil küll enam odavamaks minna paluda. Siis tekib juba oht sööklaks muutuda.
Ses suhtes, Kadri, ongi sul õigus, et kui juba päris võileivahinna eest spa-s käia, ei oleks see enam see. Ma pigem käin veidi harvemini, kui et tihti ja odavalt.

tibutriin said...

Liina esimese kommentaariga väga nõus. Need, kes GOSPA headust ei mõista, pole seal kas käinud või siis lihtsalt ei saa aru :)

Kui üksi minna GOSPA-sse, siis tuleb ehk lennukiga soodsamgi? Või siis enam-vähem sama, aga mugavam... Maitse asi muidugi.

Kadri said...

No vot jõuamegi selleni, millest Tauri kirjutas - millega või kuidas mõõta kvaliteeti. Inimesed on hästi erinevad aga usun, et paljude jaoks tähendab kvaliteetne toode sellist toodet, millega nad rahule jäävad ja mis neid õnnelikuks teeb. Tänapäeval teeb ilmselt enamusi õnnelikuks see, kui nad saavad midagi soodsalt ja ehk kvaliteedile ei pöörata siis nii suurt tähelepanu?
Buffee kvaliteet on alati kehvem kui a la carte köögi oma, aga alati ka soodsam. Eesti lõuna-ja idapoolsed inimsed saavad kindlasti poole odavamalt sõita Värskasse ja Toilasse, kui Saaremaale jne.
Väga õige on see, et kes pole GOSPAs käinud, ei oska sinna tahtagi. Ma ei vali ka alati oma puhkuseks Gospat kuid küsitluses oleks see siiski nr.1 olnud

Unknown said...

Mina samuti Kadriga nõus, et kui ikka tahad erilist kogemust, siis oled ka nõus maksma. Olen vist hetkel püüdnud Gospa's käia vähemalt korra aastas ja ma pole mitte kunagi pidanud pettuma. Ja olen täiesti 100% kindel, et mujal hakkaksin ma hinna osas kauplema, aga GOSPA puhul on ca 800 EEK öö eest OK. Igal juhul kohtumiseni nädala pärast, plaanime elukaaslasega oma aastapäeva teie juures tähistada.

Anonymous said...

51 eurot öö ilusa ruumika ja mugava 2-inimese toa eest, mis sealjuures sisaldab hommikusööki JA hommmikumantlit JA veemõnusid JA susse - selle raha eest saab mujal Euroopas hommikusöögita ** hotellitoa, kuhu koos kohvriga võib olla problmeene mahtuda. Ja kui nüüd lisada siia üldine emotsioon ja see, kuidas aeg peatub GOSPA's, on hindade langetamisest kohatu mõeldagi. (Mitte et mul raha palju oleks, aga ma siis kogun seda, et sinna vahel tulla). Hinna ja kvaliteedi suhe, tuleb välja, on tugevalt kvaliteedi poole kaldu.

Saka Cliff Hotel & SPA said...

Kui nüüd algusest peale kõik ära rääkida, siis mina tunnen nagu piinlikkust, et pole GoSpa-s käinud. Jah, Ida- Virumaalt on sinna tõepoolest jube pikk matk ja seetõttu on Saaremaa tervikuna mu viimaste aastate puhkustest välja jäänud.
Kuid sellest ei tahtnud ma rääkida. Hoopiski sellest, et kes neid nö. gallupeid küll koostab ja niimoodi meelevaldselt erinevaid spaasid ja majutusasutusi üksteisega võrdluseks kõrvuti paneb? Vähe sellest, et vastajal on raske valida, sest õiglased valikud on pea võimatud ja lõpuks, kui moodustubki mingi pingerida, siis tunnevad pingeritta sattunud ennast seal sandisti, kui et mitte suupärasemalt öelda :)
Ma saan täiesti aru Tauri reageeringust antud gallupi tulemustele. Samas aga ei sooviks kuidagi halvustada edetabeli etteotsa tõusnud Toilat ega Värskat! Igaüks peab ennast ära majandama ja seda tehakse kas hindade hullu alandamisega, mis siiski tooks kliendi ja ühes nendega ka rahavoo, või jäetakse kosmeetiline igaaastane remont seekord tegemata.
Ja kusagil keegi võrdleb niimoodi- teeb ikka viha küll! Ja vähe veel sellest- keegi veel kommenteerib pingeritta sattunuid. Nagu häbipingis oleks...

Mina aga otsustasin ära- tahan ka oma isikliku pingerea koostada ja plaanin see suvi Saaremaapuhkust! GoSpa, ole valmis, ma tulen :)

Kes kurat küll teeb neid gallupeid? Ja mitmes seal Saka Cliff küll oli, kui üldse oli?

Kaunist vastlapäeva!

Kadri said...

Nende edetabelitega on lood nii ja naa....
Ma olen viimase poole aastaga külastanud 5 spahotelli (Aqva, Terviseparadiis, FraMare, Gospa, Meriton) ja no igaüks oleks mingis edetabelis ees teistes (edetabeleid on ju nii halbu kui häid :)) Ja kuna me rääkisime siin kvaliteedist, siis kvaliteet on teiste sõnadega ju omaduste kogumik, siis väga raske on omavahel võrrelda kahte head kogemust. Ok, ühes kohas oli hommikusöök parem, aga samas teises veekeskus mõnusam, ühes oli parem hind aga teine andis jälle ööbimisele lõuna tasuta kaasa jne.jne. lõpuks platseeruvad mõlemad kohale nr. 3 (näiteks)
Nii et väga tõsiselt ei maksa edetabelitesse suhtuda ... kuigi mingi tõetera nendes siiski peitub.
Selver hetkel valib parimat Eestimaist toodet, nimekirjas on ka kurikuulus kodumaa hakkliha, mille pakilt selgub, et tegu naaberriigi veistega :)
Nii et tõde on kuskil seal vahepeal ja kes meist läheks hõbemedalit võitma?

Anonymous said...

Hakkasin peale blogi lugemist kodulehega tutvuma ja oh üllatust märtsis ikka veebruari pakkumised!!!

Anonymous said...

Ei tea võrrelda teisete Eesti spadega,kuid muu maailmaga...pole sõnugi! St head! :)
Tean,et seal töötavad teenindajad on töökeskkonna ja tingimustega rahul ja olen veendunud,et see on väga oluline faktor hea teeninduse pakkumisel/saamisel.

Anonymous said...

tahtsin täna, 21. mail gospa majutuse hinnapakkumist küsida, kuid info@gospa.ee aadressile kirjutades sain kaks korda teate, et kiri ei läinud kohale. Võtsin siis telefoni, et täpsemalt uurida - administraator arvas lahkelt, et võibolla ei tule meilid kohale jah! Et proovige hiljem uuesti. Telefoni teel minu meiliaadressi üleskirjutada ja mulle pakkumist saata teenindaja ei soovinud. Uskumatu! Mis teil seal juhtunud on?